dilluns, 11 de març del 2013

El bon mestre del tercer mil·lenni no ha de ser tant un bon ensenyant com un bon model d’aprenent

En el context actual el coneixement és fluid, canviant i fàcilment accessible, i l’aprenentatge ja no es pot considerar només com l’accés a aquest coneixement, ni tampoc es pot considerar només com una construcció personal de coneixement. El coneixement és connectiu i es crea socialment i l’aprenentatge, en el segle XXI, esdevé la capacitat d’establir xarxes; de connectar i articular els coneixements dins d’un mateix i amb el seu entorn físic, social i cultural.
En aquest context, el mestre ha de ser capaç d’ajudar els nois i noies a construir i a gestionar el seu propi entorn d’aprenentatge. I això només es pot fer des de la pròpia capacitat d’aprenentatge del docent; encomanant el desig d’aprendre; connectant els aprenents amb la seva pròpia xarxa d’aprenentatge; facilitant els recursos i estratègies per al desenvolupament i la gestió de la xarxa de relacions d’aprenentatge de cadascú. Dit d’una altra manera: compartint l’aprenentatge i ajudant a aprendre a aprendre.


(publicat a: Debats d'educació. Les 3 coses que he après d'educació) enllaç